Belangrijke vragen om te stellen tijdens een datacenter rondleiding

  • Blog header: Belangrijke vragen om te stellen tijdens een datacenter rondleiding
    Belangrijke vragen om te stellen tijdens een datacenter rondleiding
    • June 14 2019

    Een rondleiding door een datacenter kan intimiderend zijn, vooral als u niet weet waar u op moet letten en welke vragen u moet stellen. Het is geen eenvoudige taak om bedrijfskritische informatie te hosten en te onderhouden en daarom juist zo belangrijk om te begrijpen een faciliteit u kan bieden wat betreft betrouwbare outsourcing. In deze blog hebben wij de belangrijkste vragen voor u opgesteld die niet mogen ontbreken tijdens een datacenter rondleiding.  

    Welke veiligheidsmaatregelen zijn er?
    Bij het selecteren van een datacenterpartner is beveiliging één van de belangrijkste kenmerken van elke datacenter. Zie onze blog  waar wordt uitgelegd waarom het beveiligen van een datacenter zo belangrijk is. Aan het begin van een datacenter-rondleiding zou u moeten begrijpen hoe de beveiliging in het hele gebouw wordt geïmplementeerd. Zie hieronder enkele vragen die u zou kunnen stellen:

    ·         Hoe groot is de kans dat het gebied getroffen wordt door een natuurramp?

    ·         Is de buurt waar de datacenter zich bevindt veilig en goed onderhouden?

    ·         Zijn er beveiligingscamera’s geïnstalleerd bij alle grote en onbemande ingangen?

    ·         Is de infrastructuur van het gebouw stevig of kan het datacenter van buitenaf eenvoudig worden betreden?

    ·         Wat is het proces voor het betreden van het gebouw en aan wie wordt er machtiging verleend?

    Aan de hand van bovenstaande onderwerpen/vragen heeft u een goed idee hoe de externe beveiliging van een datacenter geregeld is, zonder dat u de faciliteit heeft hoeven te betreden. Met betrouwbare perimeter bescherming kunnen bedrijven er zeker van zijn dat hun infrastructuur veilig wordt onderhouden als ze eenmaal in de faciliteit zijn.

    Hoe wordt de elektrische infrastructuur geconfigureerd in het datacenter?
    Hoe zijn de elektrische en stroomvoorzieningen binnen de faciliteit geregeld? En welke risico’s brengen verschillende configuraties met zich mee?

    ·         Wat is de huidige capaciteit en het gemiddelde gebruik van elektrische systemen?

    ·         Hoe wordt elektrische redundantie vastgesteld?

    ·         Hoeveel distributie-eenheden, back-up systemen, hulpprogramma-feeds en generatoren opereren er?

    ·         Bestaat de elektrische configuratiebron uit meerdere paden of uit een enkele kritische pad?

    ·         Kunt u een diagram laten zien van de elektrische infrastructuur?

    Een diagram is handig bij het evalueren van de elektrische configuratie van een faciliteit, omdat het een gedetailleerde lay-out biedt van de locatie waar het apparatuur zicht bevindt. Met deze kennis kunnen bedrijven mogelijk zwakke punten identificeren – d.w.z. waar zich belangrijke leidingen bevinden in het geval van een lek, netwerktoegangswegen / glasvezeltrajecten etc.

    Naast bovenstaande vragen is het mogelijk om tijdens een datacenter-rondleiding kritische onderdelen van het gebouw te bekijken, waardoor u meer inzicht kunt krijgen in het onderhoud van de apparatuur en de locatie binnen de faciliteit.

    Hoe krijg ik toegang tot mijn apparatuur op de vloer – en is er ondersteuning beschikbaar als ik afwezig ben?
    Toegang tot een datacenter provider is een belangrijke evaluatie punt tijdens een rondleiding. Hoe eenvoudig is het personeel in staat om naar hun apparatuur te gaan wanneer dat nodig is en hoe wordt het bijgehouden in het geval van een noodgeval? Tijdens uw rondleiding wordt geadviseerd om de toegang- het betreden van de faciliteit goed te onderzoeken en vergeet daarbij het volgende niet:

    ·         Wordt er ondersteuning op locatie aangeboden?

    ·         Wat is de gemiddelde reactie tijd  voor remote hands support?

    ·         Worden oproepen en tickets 24/7/365 geaccepteerd door jullie support team?

    ·         Wat zijn full-service taken die gewoonlijk door de support team worden behandeld?

    ·         Wat is het beleid van de faciliteit wat betreft inbegrepen versus factureerbare ondersteuningsdiensten?

    Bij een colocatie-partnerschap is het van belang dat bedrijfsactiviteiten altijd soepel verlopen. Het zal echter niet altijd zo zijn dat het personeel van een bedrijf snel in staat zal zijn om problemen met het apparatuur, die zich in het datacenter voordoen bij te wonen. Een bekwaam en toegewijd ondersteuningsteam is een belangrijke factor dat meeweegt bij het uitbesteden van kritieke informatie.

    Biedt het datacenter ruimte voor toekomstige uitbreidingen?
    Het voornaamste doel van elke bedrijf is om te groeien. Dat gezegd hebbende, moeten bedrijven ernaar streven om samen te werken met een faciliteit die ontwikkeling stimuleert en accommodeert zoals qua ruimte als in ondersteuning.

    ·         Wat zijn de uitbreidingsmogelijkheden, is er momenteel genoeg ruimte binnen de faciliteit?

    ·         Zijn er toekomstige plannen om de capaciteit van het datacenter vergroten?

    ·         Wordt er extra ruimte aangeboden aan klanten in deze faciliteit?

    ·         Wat is het proces voor het beschikbaar stellen van extra ruimte in het datacenter?

    Een datacenter met uitbreidingsmogelijkheden biedt klanten gemoedsrust – wetende dat zij hun apparatuur niet hoeven te migreren en het proces enkele jaren later opnieuw moeten starten omdat het gebouw de capaciteit niet heeft om op te schalen. Een datacenter-rondleiding stelt bedrijven in staat om een ​​potentieel huis voor hun IT infrastructuur van dichterbij te bekijken. Om belangrijke vragen te stellen tijden een rondleiding kunnen bedrijven er zeker van zijn dat uit outsourcing behoeften voldoen aan de vereisten die klanten hebben

    De beste manier om onze datacenters te ervaren, is om een ​​rondleiding te plannen! Plan nu je tour met ColoHouse via +31 (0)88 2700 200 , of vul het formulier vandaag in.

Contact opnemen

Recent Posts

 
Heeft u vragen?